måndag 12 november 2012

Tvetydigt

Oljelampan tändes på jobbarbilen idag och eftersom jag har blivit inpräntad att det innebär att motorn omedelbart ska stängas av, var det exakt vad jag gjorde.
Upp med motorhuven och fram med oljestickan. Visserligen var det lite olja på den, men den var absolut inte torr.
Gräva fram instruktionsboken och frustrerat bläddra fram och tillbaka tills jag äntligen hittar avsnittet jag söker.
"Om varningslampan tänds slå omedelbart av motorn och kontakta ditt Servicecenter" står det överst på sidan och jag klappar mig själv berömmande på axeln, men raden under står det ungefär "Om varningslampan tänds innebär det att det börjar bli dags att byta olja, men du kan utan risk fortsätta köra". Jaha?! Tala om dubbla budskap!
Jag gjorde för säkerhets skull som det stod på rad ett, ringde Servicecentret och beklagade mig.
"Jaa, visst har vi fått med roliga instruktionsböcker från Italien?" svarar en käck man och försäkrar att jag utan risk kan fortsätta köra.

2 kommentarer:

  1. Hur gick det då? Bröt den ihop, blev du tvungen byta olja?? :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag kunde fortsätta att köra, men idag fick jag ta reservbilen för säkerhets skull.

      Radera