måndag 8 juli 2013

Äggstra mycket!

Jag har en arbetskamrat som kommer från Värmland och brukar semestra där varje sommar.
I fjol skaffade han Austral orp ägg till mig och erbjöd sig att skaffa fler ägg i år. Jättebra tyckte jag och talade tydligt om för honom att min kläckare rymmer 49 ägg.

I går ringde karln och berättade att han fått tag på 75 ägg!!!
Ja, det blev bara till att ragga fler kläckare, vilket innebar att jag helt plötsligt hade plats för fler ägg och om kläckaren går kan man väl lika gärna fylla den full. Eller hur? =)
Nu har jag utöver Svensk svarthöna, Wyandotte, Araucana, Kochin och New Hampshire, som arbetskamraten skaffat, beställt Isbar och Maran ägg.
Av kycklingarna jag kläckte fram i våras blev det Gul orphington, Isbar och Vit leghorn. Sedan i fjol har jag Sussex och Hedemora, men tyvärr var det något djur som tog sista Hedemorahönan häromdagen, så det är bara två tuppar kvar av dom.
Austral orp
Sussexhöna med Hedemorakycklingar

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar